Appearance / Music for Solo Performer [OMEGA & EM RecordsのコラボLP!]

Category : * EDITION OMEGA POINT , Others / Collabolation(特殊アイテム他)


[2026年1月30日発売予定。予約受付中。]

(English is below)

人間の脳波を用いた最初の音楽作品として知られるアルヴィン・ルシエの「一人の演奏家のための音楽」を、あろうことか60年代のジョン・ケージ一派が実演した壮絶な意味不明爆音塊。もう一つは、初期オメガポイントのリリースで現音マニアを震撼させた一柳慧の傑作「アピアランス」のマスターテープ音源という強烈二本立て。単なる希少価値を超えた、プロト・インダストリアルといえるこれら実験音楽の精髄を、アンビエント流行の今、爆音で聴いて歴史的弁証法に問う!

今回の音源は一柳慧が自宅で発掘したテープから発見されたもので、1967年にミシガン州ホープ大学で行われたケージ、一柳慧、デイヴィッド・チュードアらによるコンサートの生録音である。60年代は、ケージとチュードアが電気的に増幅したライブ・エレクトロニクスを開発していた只中であり、このホープ大学コンサートでも容赦のない爆音が放たれていた。

ルシエの「一人の演奏家のための音楽」(1965年)は、現在、耳にできる中で最も作曲年に近い録音で、今回、世界初公開となる。この1967年版は、1982年にルシエとポーリン・オリヴェロスがLovely Musicから発表したものとは全く趣の異なる、ケージ一派の電気的リアリゼーション技術が施された内容で、事情を知らなければ近隣の道路工事にしか聞こえない形而下意味不明音塊。脳波の実演奏は名手チュードアが担当している。
一柳慧の「アピアランス」(1967年)は、かの『Source Magazine』誌上の巻頭で発表された当時の最新曲で、生演奏のエレクトロニクスとアコースティック楽器を混合した演奏にはケージも参加。この演奏は、2006年にオメガポイントからリリースされたものと同一内容だが、本作で使用したソーステープはマスターテープと考えられ、明らかにリニアリティが高く、音質が大幅に向上している。また、2006年版にはない聴衆の反応も収録された長尺版となる。

本作には、オメガポイントによる序文(テープ発見の経緯を解説)、一柳慧の「アピアランス」2006年解説の再掲、ルシエ作品の研究家で生前より作家と交流のあったサウンドアーティスト佐藤実による解説を収録。

<試聴> Ichiyanagi / Lucier
(音源はCDバージョンを使用)

---------
Artists: John Cage, Lowell Cross, Toshi Ichiyanagi, Alvin Lucier and David Tudor

Title: Appearance/Music for Solo Performer: Compositions by Toshi Ichiyanagi and Alvin Lucier, featuring John Cage and David Tudor

Beyond Rare! These historical recordings of a 1967 concert at Hope College in Michigan involving John Cage, Toshi Ichiyanagi and David Tudor, performing compositions by Ichiyanagi and Alvin Lucier, were recently discovered in an archive in Japan. The Lucier piece, "Music for Solo Performer”, was the first musical composition to utilize human brainwaves; this 1967 performance, released here for the first time, is an early realization of the piece, featuring Tudor, Ichiyanagi and Lowell Cross, using alpha waves to activate a wide range of percussion instruments. This proto-industrial version is heavily influenced by the amplified performance techniques pioneered by Cage and Tudor in the 1960s; quite different from the 1982 Lucier/Pauline Oliveros realization on Lovely Music. Ichiyanagi’s 1967 composition “Appearance” combines live electronics with acoustic instruments and adds Cage to the list of performers. This is the same piece which was released in 2006 by Omega Point, but the source tape used here is believed to be the master tape, resulting in a significant improvement in audio quality. These are historically significant and musically fascinating recordings, available on LP and CD.

The release includes liner notes by Ibe Osamu of Omega Point, who explains how the tape was discovered, as well as liner notes by sound artist Minoru Sato, a researcher of Lucier's work who was in contact with the composer during his lifetime. Ichiyanagi contributes a note about “Appearance”.

型番 EM Records EMC-028LP / Edition OMEGA POINT OP-0019
販売価格

4,400円(税込)

購入数

この商品について問い合わせる
この商品を友達に教える
買い物を続ける

最近チェックした商品

5,400円(税込)



Cart

» カートの中身を見る

Search

Category

Free Page

Mail Magazine

Feeds

RSS - ATOM