鈴木治行 “電子音楽作品集2” (special edition) (CD+CDR)

Category : * EDITION OMEGA POINT , Experimental Music of Japan(日本の実験音楽-その2)


(English is below.)

スペシャル版は、今回の「2」のリリースに際して、早くに絶版となった前作「電子音楽作品集1」(2008年)の復刻CDRをセットにした。これで《CIRCUIT》については、「1」の《CIRCUIT II》、「2」の《CIRCUIT I》と《CIRCUIT III》の3つが揃い、その変化を聴くことができる。さらに広義の電子音楽といえるオンドマルトノのための作品をボーナストラックとして追加。「1」の解説は当初のを転載、ボーナス用は書き下ろし。限定80部!

-《コンクレ II》は最も初期の作で、これまでで唯一の事前に「譜面」を作成してから作った電子音楽である。当時持っていた4チャンネルのカセットMTRを使用した。今聴くと気恥ずかしい部分も多々あるが、現在の眼から見ると既にアカデミックな電子音楽には背を向けたノイズ指向が現れている。
《行きと帰りと》の3つはこのディスクの中で唯一の「打ち込み」で作られている。これもまた別の意味で気恥ずかしくもあるのだが、ここに見られるいびつな反復的操作は90年代以降の器楽作品の作法と通底している。タイトルは、素材を順行/逆行しながらトレースしてゆくやり方からつけた。同じMIDI素材を異なった音源で再現しており、いわば色違いの同じ版画のようなものといえる。

《Circuit II》は2006年の作曲。この少し前からCD-Jを導入するようになったのは、リュック・フェラーリのCD-J操作を間近で見た影響である。予め用意した素材をディスクに焼き、それを元に操作してゆくのは、LP用のターンテーブルでは困難だがCD-Jでは簡単にできる。この作品は前作《Circuit I》を2枚のCD-Rに焼き、それを2台のCD-Jにかけて更に加工して作った。同様に、《Circuit II》を2枚のCD-Rに焼き、それを2台のCD-Jにかけて次の『Circuit III』が作られるだろう。この作業は無限に続けることができる。
《Bustling for Luc》は2007年に関西日仏学院で開かれた、リュック・フェラーリをテーマにしたコンサートにて初演された。素材は街の雑踏の録音だが、実はこれは《浸透 - 浮遊》(1998)のためにフィールド・レコーディングしたものを再利用している。環境音が素材なのはフェラーリを意識してのものだが、それがシステマティックに変化していくという構造はもう一人の自分にとって重要な存在だったテニーからの影響だろう。- 電子音楽作品集1 ライナーノートより

《Telescopic》は2014年にオンドマルトノ奏者・大矢素子さんの委嘱で作曲、初演された。方向性としては「句読点」と呼ぶ路線に属する。オンドマルトノのための作品なので、これは電子音楽ではなく器楽作品である。この楽器には前から関心はあったが、実際に手掛けたのはこれが初めてで、だいぶ四苦八苦したのを覚えている。特に、オンドマルトノの場合は音色などを変えるのに様々な操作の切り替えが必要で、その操作がどのくらいの難易度なのかがなかなか掴めず、大矢さんには苦労を強いてしまったかもしれない。「句読点」においては、音事象は極めて記号的に扱われる。いわば期待とその裏切りの知覚ゲームであり、音響の表出力で作られる傾向の強い僕の電子音楽と比べるとスタティックに感じられるかもしれない。
オンドマルトノ:大矢素子

tr.1_コンクレ II_1985 / 9'21" (sound file)
tr.2_行きと帰りと-a_1996 / 4’01" (sound file)
tr.3_行きと帰りと-b / 4’02"
tr.4_行きと帰りと-c 4'02"
tr.5_Circuit II_2006 / 20'42" (sound file)
tr.6_Bustling for Luc_2007 / 6’17" (sound file)
tr.7_Telescopic_2014 / 9’07” [ボーナストラック] (sound file)



Haruyuki Suzuki “Electronic Works 2” (special edition) (CD+CDR)
Edition OMEGA POINT OPX-015SP

Special edition is added a CDR. It consists of all tracks of “Electronic Works 1”, released in 2008 and out of print, and unreleased a piece Telescopic for ondes martenot as bonus track. limited to 80 copies.

This CD includes four of my electronic works. The oldest piece Concret II composed in 1985, points toward noise sound.
The triptych, Go And Back series composed in 1996 are as if the same print in different colors, because the MIDI data are quite the same, but the sound materials are different.
Since around 2005, I often use CD-J players to compose electronic music, it was the influence from Luc Ferrari to me. Circuit II was composed in 2006, used 2 CD-J players. The most important point of advantage of CD-J player for me, was previously I can prepare sound materials to make CD-R which is to be processed by CD-J, which is difficult by turntable for LP records.
Bustling for Luc was composed in 2007 and dedicated for my souvenir with Luc Ferrari. The material is only the environmental sound of busy quarters in Tokyo. On the other hand its systematic transformation is under the influence of American experimental music, particularly James Tenney. - from liner note of “Electronic Works 1” - from liner note of “Electronic Works 1”.

Telescopic was commissioned and premiered by Motoko Oya in 2014. In terms of direction of this piece, it belongs to my "Punctuation" series. Since it is a piece for ondes martenot, it is an instrumental piece, not electronic music. Although I had been interested in ondes martenot for a long time, this was the first time I actually worked on it, and I remember that I struggled a lot with it. In particular, ondes martenot requires many switchings between various operations to change tones, etc., and it was difficult to grasp the degree of difficulty of these operations. In "Punctuation" series, sound events are treated extremely symbolically. It is, so to speak, a perceptual game of expectation and its betrayal, and may seem static compared to my electronic music, which tends to be created by the expressive power of sound.
Performed by Motoko Oya.

tr.1_Concret II_1985 / 9'21"
tr.2_Go And Back-a_1996 / 4'01"
tr.3_Go And Back-b 4'02"
tr.4_Go And Back-c 4'02"
tr.5_Circuit II_2006 / 20'42"
tr.6_Bustling for Luc_2007 / 6’17"
tr.7_Telescopic_2014 / 9’07” [bonus track]

型番 Edition OMEGA POINT OPX-015SP
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