“実験音楽グループ アート・チクルスの知られざる活動” CD

Category : * EDITION OMEGA POINT , Obscure Tape Music of Japan(日本の電子音楽-その2)


[English is below]
1960年代中期に、大阪にアート・チクルスという現代音楽同人会があった。中心的人物である山下甫(はじめ)が、保管していた自身の作品の音源の一部をネット販売したことが端緒となり、まったく知られていなかった驚くべき活動の全貌が明らかとなった。アート・チクルスのメンバーと山下の作品をまとめたものが、今回のリリースである。特筆なのは、一柳慧の《電気メトロノームのための音楽》の日本初演。また山下は独自に電子音楽スタジオを設立し、これは当時としては他に例がないと思われる。コンサートでの演奏に際しても、テルミンや自作の電子機器を使うなど、電子音楽に関する知識を惜しみなく投入していたのも画期的。いち早く山下にコンタクトし調査した川崎弘二が解説。

tr.1 - 8: アート・チクルスメンバーの作品およびコンサートの記録
tr.1_一柳慧 “電気メトロノームのための音楽” /1960_5’25” (sound file)
tr.2_辻井英世 “アリュシナシオン” /1965_2’40”
tr.3_松下真一 “黒い僧院”(第3部)/1959_5’51” (sound file)
tr.4_山下甫+橋本昭+森下登喜彦 “トラベル・ミュージック II” /1965_4’21” (sound file)
tr.5_森下登喜彦 “デフォルマシオン I” /1966_8’05”
tr.6_橋本昭 “マノン” /1966_5’13”
tr.7_リサージュ電子音楽スタジオ “リサスシテーション” /1966_5’08” (sound file)
tr.8_リサージュ電子音楽スタジオ “トラベル・ミュージック II” テープパート /1966_3’07”

tr.9 - 17: 山下 甫 作品集
tr.9_”エコー I”(ピアノの素材による)/1966_2’43”
tr.10_”エコー II”(ピアノの素材による)/1966_2’28” (sound file)
tr.11_”ファイノメノン I”(ピアノのための)/1966_2’15”
tr.12_”ファイノメノン II”(ピアノと電子音のための)/1966_4’31”
tr.13_”ファイノメノン III”(ピアノとテルミンのための)/1968_5’40” (sound file)
tr.14_”接触”(ピアノのためのアブストラクト Op.23-1)/1965_3’38”
tr.15_”素知らぬ心の今だに尽き果てぬ二人の肖像”(ピアノのためのアブストラクト Op.23-2)/1965_3’37”
tr.16_”インストラクション” (2台のE.C.A.D.による)/1966_6’50” (sound file)
tr.17_”共生”(電子音とラジオ波のための)/1964_3’14” (sound file)

“Art Zyklus - A Group for Experimental Music” CD
In the mid 1960’s, there was a collective of contemporary musicians in Osaka, called Art Zyklus. Because Hajime Yamashita, one of the core members, had sold a part of his privately stored sound source over the Internet, the whole picture of amazing and completely unknown activities was revealed. The release compiled works created by Art Zyklus as well as Yamashita. Worth mentioning is that ‘Music for Electric Metronomes’ by Toshi Ichiyanagi was premiered in Japan. Apart from that, the fact that Yamashita founded his own electronic music studio was unprecedented at the time. Also, it was revolutionary that he generously showed his knowledge of electronic music by playing on an electronic device such as a self-built theremin, when performing a concert.

tr.1 - 8: Works of Art Zyklus and Concerts
tr.1_Toshi Ichiyanagi “Music for Electric Metronomes” /1960_5’25” (sound file)
tr.2_Hideyo Tsuji-i “Hallucination”(for piano)/1965_2’40”
tr.3_Shin-ichi Matsushita “Black Monastery” [Le Croitre Noir] (for tape) /1959_5’51” (sound file)
tr.4_Hajime Yamashita, Akira Hashimoto and Tokihiko Morishita “Travel Music II” /1965_4’21” (sound file)
tr.5_Tokihiko Morishita “Déformation I” (for two groups) /1966_8’05”
tr.6_Akira Hashimoto “Manon” (for violin and piano playing with the left hand) /1966_5’13”
tr.7_Resurge Electronic Music Studio “Resuscitation” (for electronic sound) /1966_5’08” (sound file)
tr.8_Resurge Electronic Music Studio “Travel Music II” (tape part) /1966_3’07”

tr.9 - 17: Works of Hajime Yamashita
tr.9_”Echo I” (by piano materials) /1966_2’43”
tr.10_”Echo II” (by piano materials) /1966_2’28” (sound file)
A piece that was synthesized by piano and E.C.A.D. E.C.A.D. is a spring reverb that has an input/output device at the end of it. Plucking the spring can create a special sound.
tr.11_”Phänomen I”(for piano)/1966_2’15”
tr.12_”Phänomen II” (for piano and electronic sound) /1966_4’31”
tr.13_”Phänomen III” (for piano and theremin) /1968_5’40” (sound file)
tr.14_”Medium" (Abstract for Piano) /1965_3’38”
tr.15_”A Sad Song of Pure Love” (Abstract for Piano Op.23-2) /1965_3’37”
tr.16_”Instruction” (for two E.C.A.D.) /1966_6’50” (sound file)
Two E.C.A.D.s were used. One synthesized two sounds: piano strings plucked by hand and the spring generated sound.
tr.17_”Symbiosis” (for electronic sound and radio wave) /1964_3’14” (sound file)

型番 Edition OMEGA POINT OPA-027
販売価格

2,600円(税込)

購入数

この商品について問い合わせる
この商品を友達に教える
買い物を続ける

Cart

» カートの中身を見る

Search

Category

Free Page

Mail Magazine

Feeds

RSS - ATOM